most remarkable - strategisch branding en design bureau in Almere

Hoe een prachtig ambacht met een imagoprobleem de hardst groeiende sector in de bouw werd

De vraag van SWBT was helder: zorg voor meer aanmeldingen bij de opleidingen in de timmerindustrie. We analyseerde de markt en ontwikkelde een imagocampagne gericht op jongeren, hun ouders, docenten, en de timmerindustrie zelf.

Klant
SSWT / NBVT
Opdracht
Voorlichtings- en bewustwordingscampagne voor de timmerbranche
Skills
Strategy, Branding, Concept/Design
Remarkable
De vraag naar '900 leerlingen binnen drie jaar' in het eerste jaar met 1100 nieuwe leerlingen ruimschoots behaald

De houtindustrie groeit. En hard ook.

most remarkable - strategisch branding en design bureau in Almere

Om al het werk aan te kunnen, zijn duizenden vakmensen nodig. Doeners die het leuk vinden om te werken met computers en grote machines. Mensen die zich willen (blijven) ontwikkelen. In Nederland zijn meer dan 700 timmer­fabrieken. Die hebben mensen nodig. Jonge mensen die iets kúnnen. Na hun studie hebben ze 100% zeker een baan. Een goed salaris én leuk werk. Ze werken droog, schoon en veilig. Maar hoe kom je aan die mensen?

Ik ga het helemaal maken

Een boodschap aan de doelgroep, van de doelgroep. Ze introduceren zelf de call-to-action die voor de houtindustrie en zijn vakmensen op het lijf is geschreven: ‘ik ga het helemaal maken’. Met deze tagline geven we de leerlingen en werknemers hun trots terug en de branche het gewenste elan.

De door de timmermannen zelf gebouwde letterwand wordt nog steeds door bedrijven en scholen gebruikt bij o.a. evenementen en open dagen.

Hout dat werkt!

Het grootste probleem waar we tegenaan liepen was het stoffige imago van de timmerman. Tijd om hier verandering in te brengen, want de timmerindustrie is alles behalve saai en ouderwets. 

Het overkoepelende communicatie-idee laad met de slogan ‘hout dat werkt!’ de gedragsverandering van stoffig en saai naar trots en ambitieus. De slogan geeft duidelijk weer waar het om gaat: werken met hout; dat werkt! Hout dat werkt’ werd letterlijk de ambassadeur van de campagne.

Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - Ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
In de campagnestrategie staan drie personen centraal: de leerling, de werknemer en de werkgever (leerwerkbedrijf). Zij zijn het gezicht van de tv spots, communicatiemiddelen op beurzen, open dagen en bedrijfsevenementen.

Leerlingen & ouders

Communicatie begint bij de kiem, het was dan ook van groot belang deze groep potentiële timmermannen en -vrouwen zo vroeg mogelijk te betrekken bij de carrièremogelijkheden binnen deze sector. Want hoe eerder deze timmerman van de toekomst positief beïnvloed wordt door zijn omgeving, hoe groter de kans van slagen.

 

De ouders vormen hierbij een belangrijke communicatiedoelgroep, zij zijn immers de (mede)beslissers in de keuze van de opleiding en dragen bij aan de toekomstige carrière van hun kind. Daarnaast hebben zij in meer of mindere mate invloed op de schoolprestaties. Boven alles zijn de ouders de ambassadeurs van morgen. 

Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken
Hout dat werkt - ik ga het helemaal maken

Opleidingen en scholen

De fundering van de imagoverandering leggen we op de vmbo’s, mbo/roc en hbo’s. Hier informeren, activeren en motiveren we leraren, (nieuwe) schoolhoofden, leerlingen, ouders en leerwerkmeesters. Zij werden op de hoogte gebracht van de mogelijkheden die de timmerindustrie van de toekomst brengt en wat deze nieuwe technieken en mogelijkheden hen bieden. Dat de sector een stabiele groei doormaakt en dat de markt in de toekomst alleen maar interessanter en breder wordt.

Leer-werkbedrijven en ondernemers

Met de nieuwe aanwas studenten zijn er ook meer leer-werkbedrijven nodig. Eén van de belangrijkste motivatie om een leer-werkbedrijf te worden, is de garantie voor een kwalitatieve personeelsvoorziening in de toekomst. Daarnaast moeten deze bedrijven de ‘Hout dat werkt’-ideologie omarmen. De bedrijven die succesvol samenwerken met SSWT zijn vrijwel altijd loyale ambassadeurs. Het was dan ook een relatief kleine stap deze partners in de communicatiestroom te betrekken en een duidelijke plek te geven.

TV Commercial

Naast de pakketten die de scholen en opleidingen kregen, werd er ook een tv commercial ingezet om zo veel mogelijk mensen enthousiast te krijgen voor de timmerindustrie.