Brand Refresh het kan in Almere

Almere groeit op, en daar horen uiterlijke veranderingen bij.

In 2013 zijn we met veel succes de samenwerking met gemeente Almere en Almere City Marketing aangegaan. We brachten het verhaal van 100+ Almeerders naar buiten en gaven vorm aan de uitstraling van Almere. Het werd een duidelijke en herkenbare stijl, maar na 6 jaar wel toe aan een opfrisbeurt.

Klant
Almere City Marketing
Opdracht
Refresh imagocampagne 'het kan in Almere'
Skills
Strategy, Branding, Concept/Design
Remarkable
Een responsive design waar foolproof mee gewerkt kan worden.

Het kan in Almere, meer dan ooit

Zoals elke woning wel een likje verf op z’n tijd kan gebruiken, zo kon ook de ‘het kan in Almere’ campagne wel een opfrisbeurt gebruiken. Het doel? Positief beïnvloeden van het beeld dat men heeft van Almere in het algemeen. 

We gingen aan de slag met als uitgangspunt één herkenbare Almere-stijl neer te zetten, die gebruikt kan worden voor vier verschillende domeinen (wonen, ondernemen, bezoeken en studeren). Daarnaast wilden we het huidige gevoel natuurlijk niet kwijtraken. Ook bleven we trouw aan de door ons eerder vastgestelde Almeerse merkwaarden.

Een grid-based design voor foolproof gebruik

We waren op zoek naar een basis dat zich in elk mogelijke vorm staande weet te houden, zowel offline als online en zowel horizontaal als verticaal. We hebben daarom een foolproof basisraster opgesteld, die we in elke uiting laten terugkomen. Het raster voor de verticale uitingen bestaat uit 10 gelijke delen. Hier lijnen we alle elementen op uit. Zo krijg je een duidelijk herkenbaar beeld, waarin alle elementen in de juiste verhouding tot elkaar staan.

De elementen kunnen breder en smaller gemaakt worden in stappen van 10. Ze vullen dus altijd het basisraster. Qua hoogte kunnen de elementen onbeperkt worden geschaald. Ook in elke horizontale uiting gebruiken we het basisraster. Het raster in de horizontale uiting bestaat uit 15, 20 of 25 gelijke delen.

De grafische elementen

Elke uiting kent dezelfde grafische elementen; de hoofdafbeelding, het domeinspecifieke grafische element, het tekstcanvas en de url. De hoofdafbeelding heeft altijd de hoofdrol. Het domeinspecifieke grafische element kan maximaal 2 keer per uiting worden gebruikt.

De algemene Almere-uitingen vormen de basis. Het rode tekstcanvas, de strakke lijnen en de Helvetica zorgen samen voor een duidelijk herkenbaar beeld. Per domein passen we dit wat aan, door er een lettertype aan toe te voegen, kleuren aan te passen en een domeinspecifiek randelement toe te voegen.

Bezoeken

Al de Almere-uitingen hebben eenzelfde stijl, gevoel en waarde: ze zijn allen origineel, slim, ambitieus, hartelijk en energiek. Dit hebben we vastgelegd in het eerste campagnehandboek in 2013. Nu willen ook de verschillende domeinen juist een eigen gevoel meegeven. Daarom introduceren we domeinspecifieke kleuren en lettertypes.

Het domein ‘Bezoeken’ kenmerkt zich door het gebruik van vrolijke, levendige kleuren. De hoofdkleuren zijn groen met oranje. De twee extra kleurencombinaties zijn roze met blauw, en blauw met beige. Daarnaast gebruiken we een golf als herkenbaar element. In de golf herkennen we het eindeloze water in Almere, de geschiedenis en een vriendelijke vorm.

Wonen

Het woon-domein onderscheidt zich door het gebruik van een diepe oranje als hoofdkleur. Ook zijn de daken van Almere een enorm herkenbaar element. De oranje kleur combineren we met lichtblauw. Daarnaast is er een combinatie van groen met beige en een combi petrol / oker.

Ondernemen

Zaken doen in Almere krijgt een moderne blauwe kleur. Deze kleur combineren we met een okergele tint die samen voor een opvallende combinatie zorgen. Vervolgens krijgen de uitingen de stijgende lijn mee als grafisch element. Dit laat zien dat ondernemen in Almere altijd succesvol is.

Ook bij het domein ‘zaken’ gebruiken we de Helvetica. Voor het onderscheidende font gebruiken we Matrix II OT Regular. Een op-en-top zakelijk lettertype, dat kwaliteit en professionaliteit uitstraalt.

Studeren

Studeren in Almere heeft eigenlijk al een stijl sinds Student in Almere werd geïntroduceerd. Daarom houden we ook elementen van deze stijl aan, zoals het oranje met rood en de Futura-letter. Wel voegen we een grafisch element toe, die herinneringen oproept aan elk notitieblok ooit.

SIA-logo

Ons uiteindelijke doel is dat door elke vormgever, waar dan ook, dezelfde stijl en hetzelfde ‘Het kan in Almere’-gevoel kan worden neergezet. In elk domein, voor alle soorten uitingen. Daarom hebben we een Brandbook samengesteld, waar precies in beschreven staat waar welke uiting aan moet voldoen. Zo vinden de ontwerpers onder andere een duidelijke instructie over het basisgrid, het gebruik van de grafische elementen en de verhoudingen beeld/tekst.