De damen-identiteit

Hoe we Damen met een strategiesessie op de juiste koers hebben geholpen

Wij werden door Damen uitgenodigd deel te nemen aan een pitch met het verzoek een serie advertenties te ontwikkelen. Daar rolde uit dat wij het enige bureau waren dat zag dat de werkelijke vraag dieper zat. We stelden dan ook voor om een merksessie bij Damen te organiseren.

Klant
Damen
Opdracht
Vaststellen van de 'Damen identiteit'
Skills
Strategy, Branding, Concept/Design
Remarkable
In plaats van 'even wat advertenties maken' gekeken naar wat er écht nodig was

First things first: de merksessie

Dit soort sessies, waar een dwarsdoorsnede van het bedrijf aan meedoet, helpt om een eerlijk beeld van de organisatie te scheppen. Hoe is de perceptie van het bedrijf, zowel extern als intern, van administratief medewerker tot directeur? 

We hebben, naar aanleiding van de merksessies, voor Damen een oerkarakter gecreëerd dat de merkherkenbaarheid versterkt. Damen is een bedrijf met ambitie. Dat is iets wat werknemers trots maakt en wat externen zullen ervaren. Dat is wat je wil uitstralen in alle uitingen. De slogan sluit hier dan ook naadloos op aan: ‘We take pride in building you a …’, ondertekend door Kommer Damen of één van de andere Damen vakmannen/-vrouwen. De ontvanger heeft altijd het gevoel persoonlijk benaderd te worden.

We take pride in…

Vervolgens konden we ook daadwerkelijk aan de slag met de advertenties omdat nu de communicatie écht klopt. De advertenties gaan de hele wereld over en daar ligt natuurlijk het gevaar dat een potentiële Russische klant anders geënthousiasmeerd wordt dan een Zuid-Afrikaanse klant.

Daarom kiezen we de archetypes die aansluiten. Met altijd het oerkarakter van Damen (de innovatieve vakman) in het achterhoofd lieten we steeds een van de Damen vakmannen/ -vrouwen aan het woord. Op deze manier creëren we een eenduidige uitstraling, om welke van de drie hoofdpijlers het ook ging: shipbuilding, components of shiprepair & conversion of een van de bovenliggende waarden zoals career, design & innovation.

Damen - advertentie
Damen - magazine

Het Damen magazine

Daarnaast hebben we vorm kunnen geven aan het corporate magazine van Damen: een strakke vormgeving, waarin de Damen handdruk van kaft tot kaft is doorgevoerd. Damen gaat internationaal de wereld over, evenals dit Engelstalige magazine met onder andere informatie over het meest recente werk van Damen.

Damen - Corporate identity magazine

Meer weten over dit project?

Hester kan je er alles over vertellen. Bel haar op +31 (0)36 548 2000 of stuur een mailtje.

Stuur een mail